dissabte, 22 de maig del 2021

21 de Maig - Dels jocs als esports

Durant la sessió d’avui hem realitzat jocs previs a l’activitat i la pràctica esportiva. Generalment aquests han estat jocs amb regles i jocs d’equip. Els primers, són jocs organitzats que permeten la interiorització de les regles de joc i la disciplina de comportament de l'individu i del grup. Sovint els participants poden inventar variants del joc i fer el canvi de determinades regles per tal de tenir una major funcionalitat del mateix joc. En canvi els segons, permeten actuar conjuntament amb altres nens i participar en les accions de col·laboració. Cal esmentar que els jocs que hem realitzat han estat enfocats a la iniciació esportiva, tot desenvolupant les qualitats físiques i l'aprenentatge esportiu. 

Els jocs previs a l’activitat esportiva tenen l’objectiu principal de desenvolupar corporalment als infants, de motivar la pràctica esportiva d’aquests i d’esdevenir un mètode d’iniciació als diferents tipus d’esport presents en l’actualitat. 

Després d’haver analitzat la sessió, com a futura mestra crec que aquests jocs s’han de començar a introduir a finals del cicle mitjà, un cop els infants tinguin coneixements bàsics per considerar la importància del treball en equip, de la col·laboració i del respecte entre tots els membres del grup classe. 

Els diferents objectius que es poden proposar en una sessió com la realitzada són els següents: 

  • Millorar la coordinació dinàmica específica i aprofundir en la passada-recepció. 

  • Conèixer i acceptar les regles del joc, tot acceptant la victòria i la derrota. 

  • Desenvolupar les habilitats bàsiques utilitzades en el joc. 

  • Asumir les pròpies possibilitats i limitacions i respectar les dels companys.

En la realització de la pràctica dels jocs previs a la iniciació esprtiva es treballen les següents competències del currículum acadèmic pel que fa a l’àrea de l’educació física. 

  • El cos imatge i percepció 

    • Valoració i acceptació e la pròpia realitat corporal i la dels altres. 

  • Habilitats motrius i qualitats físiques bàsiques 

    • Adaptació de l’execució de les habilitats motrius a entorns de pràctica de complexitat creixent, amb eficiència i creativitat. 

  • Activitat física i salut 

    • Utilització de materials i espais, respectant les normes. 

  • El joc 

    • Pràctica d’habilitats bàsiques d’iniciació esportiva en situacions de joc. 

    • Promoció de l’ús adequat de les estratègies bàsiques del joc relacionades amb la cooperació i l’oposició.

    • Acceptació i respecte vers les normes, les regles i les persones que hi participen en el joc. 


Seguidament mostro un conjunt de fotografies per contextualitzar la sessió i tot l’esmentat anteriorment: 


Però què passa si al finalitzar la sessió, un infant qualsevol et diu que en tota la pràctica no ha rebut cap pilota per part dels seus companys? 


Si aquest fet es donés a l’aula, seria un clar indici per pensar que es tracta d’un fet d'exclusió. Així doncs, com a futura docent, tractaria el tema a les hores de tutoria o d’educació per la ciutadania / educació en valors en cas que l’escola comptes amb aquesta assignatura. A més, per part de l’assignatura de l’educació física realitzaria dinàmiques de grup en format joc, per tal que els infants col·laboressin i cooperessin entre ells, fent-los veure que l’èxit s’aconsegueix si tots hi formem part de la dinàmica o del joc proposat.


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada